Sommerudflugt til Fyn 2019

BSI-udflugt til Nordfyn den 3. juni 2019

Vi var alle klar kl 8 da begge busser kom på Bredesvej, Ejnar som den første og bus DK fra Horsens den anden bus, som skulle køre turen til Fynshoved m.v. Anne Marie var guide på bussen, hvor Ejner var chauffør og jeg havde en plads i bussen.  Viggo var guide på den anden bus.

Vejret var fint 20 gr og let skyet. Anne Marie bød velkommen i bussen og ønskede en god tur.

Vi startede med at synge ”Dagen i dag er min ven”, alt imens det gik mod den midt jyske motorvej ved Sindberg. Der var let trafik.

Det gik med max. hastighed over Vejle fjord broen, forbi Skærup rasteplads, derefter fulgte vi motorvejen mod Fyn. Over den nye Lillebælts bro og hvor vi kort efter holdt vi ind på den store rastepladsen ved Middelfart. Mange gik i gang med, at smøre de medbragte rundstykker, som var købt i Rema 1000, så alle fik et til deres medbragte kaffe. En lille skarp til kaffen eller halsen blev der også til.

En halv time går hurtigt, så vi måtte videre mod Odense og måske ud på motorvejen og holde i kø, det plejer man at gøre på Fyn, men nej, vi tog retning mod Bogense.

Tove Nielsen havde fødselsdag, og hun havde givet genstandene til kaffen. Tak for det, Tove. Så fik hun fødselsdagssangen fra hele bussen. Bussen fra Horsens sang også fødselsdagssang for Tove.

Vi kørte videre mod Fynshoved, mens vi så det frodige og milde fynske landskab og gennem en masse småbyer og efter Harritslev Gård drejede vi mod Søndersø og Odense.

Sang ”Den danske sang er en ung blond pige”. Vi passerede en meget stor mark med purløg i blomst, og pludselig kunne vi dufte det i bussen. Flot.

I Næsby drejede vi mod Nyborg og kørte nord om Odense, over Odense fjord ad Odins bro, som blev indviet i 2014. Temperaturen var steget til 21 gr. Videre mod Munkebo, hvor vi på afstand kunne se Lindø Værftet, der lukkede i 2012. I dag bruges det af Vestas til tjek af vindmøller og der er ca. 2000 ansat, primær tidligere værftsmedarbejder.

Før Kerteminde drejede vi af mod Fynshoved og passerede Mesinge, hvor vi kunne se store spinat marker. Temperaturen var sneget sig op på 22 gr, alt mens vi kørte forbi Schelenborg gods. Der ligger vist en historie tilbage i tiden omkring Marsk Stig (google det selv). I dag ejes godset af Kirk Kristiansen, Lego.

Ad de små og smalle veje kom vi til Fynshoved, hvor vi gjorde ophold en halv time, inden vi kørte til Danhostel, i Kerteminde for at spise frokost. Restauranten ligger i skoven syd for Kerteminde.

På vej til restauranten fik vi lige et glimt af Amanda.

To stk. flot belagt smørrebrød og en ostemad, restauranten havde smurt rigelig, så nogle fik flere madder.

Efter frokost kørte busserne til Kerteminde og vi havde en times tid til byvandring.

Vi sagde farvel til Kerteminde og kørte nord om Odense, over Odins Bro ad mindre veje mod Kongsdal Åbne Have. Undervejs sang vi ”Min Amanda var fra Kerteminde” og Anne Marie fortalte historien om den troløse Amanda, der tog til København.

Vel ankommen til Kongsdal Åbne Have fik vi kaffe, som BSI var den glade giver af og havde fået ejeren af haven Vagn Jørgensen, (77 år) til at lave.

Kongsdal åbne have ligger på Assens Landevej 38, Hindevad

Haven var flot og passet med den største omhu af Vagn selv, han blev enkemand i 2008 og siden da har han passet haven selv, som er på ca. 4 tønderland. Dog havde han 2 robot plæneklipper til hjælp.

Efter et par timer i haven, var vi klar til det sidste stop på turen, Korning Kro, Ejner fandt hurtig motorvejen, tilkørsel 55 og så gik det mod Jylland.

Sangen ”Livet er så let at leve” blev klaret inden vi kom til Korning, hvor vi fik gl. dags oksesteg, kartofler og tilbehør. Dessert hjemmelavet is mod jordbær.

Om bord i bussen foreslog Anne Marie sangen ”Danmark nu blunder den lyse nat” og efter den tog busselskabet over og på eget initiativ sang den sidste sang i hæftet ”Der er et yndig land”. Selskabet må have været tilfreds, for de klappede voldsom efter sangen var færdig.

Vi nærmede os Brædstrup og Ejner takkede for vores gode opførsel og fordi han måtte køre for os.

Anne Marie omtalte de gode ting vi havde oplevet på turen og takkede alle. Ejner fik også tak for god kørsel. 19:55 var vi hjemme i Brædstrup

Sommerudflugt til Fanø

BSI udflugt til Fanø mandag den 11. juni 2018

Præcis kl. 8 holdt Ejner og en bus fra Ry klar til at køre turen til Fanø. Vejret var perfekt, fin temperatur 14 gr. og tørvejr. Begge busser var fulde, så 106 BSI’er var friske og snakken gik livlig.

Anne Marie havde ansvaret for Ejners bus og Karen Ida for bussen fra Ry.

Det gik rask til Nim, Rask Mølle og på den Midtjyske Motorvej ved Sindberg. Lidt før Vejle Fjord Broen blev der tæt og langsom trafik og det skyldes en havareret lastbil i modsatte vejbane, så det vi var havnet i var en ”kikke kø”. Godt vi ikke skulle nordpå, for der var kø til den anden side af Skærup Rasteplads. Mens vi kørte på broen, blev der god tid for Anne Marie til at fortælle om Fjordenshus, et nybyggeri som tilsyneladende var placeret ude midt i havnen, men i øvrigt lå ved siden af Bølgen. Anne Marie havde læst på lektien, så hun fortalte om fakta på byggeriet. Kan evt. Googles.

Der var forslag om at synge ”Den danske Sang” og det blev gjort med succes.

Lidt regn skulle vi selvfølgelig også have, men det var kun bussen forrude, der fik nogle få dryp og der var dejlig tørvejr, da vi kørte ind på Harte Rastplads for, at spise et rundstykke som Anne Marie medbragte. Kaffen havde vi selv med.

Vi fik tre kvarter til kaffe pause, så 9.45 måtte vi videre for at nå færgen i Esbjerg. Det var godt afstemt, for et kvarter før færgen sejlede holdt vi på færgelejet.

I bussen på vej til Esbjerg skulle der jo ske noget, så vi var så heldig at Tove Eliseholm havde fødselsdag, så hun måtte lige have en sang fra hele bussen. Tillykke til Tove.

Nu da vi skulle sejle fra Esbjerg til Fanø, kunne det ikke undgås, at sangen skulle synges, så hele bussen stemte i så godt de kunne.

Lidt før Esbjerg passerede vi Lufthavnen og i Esbjerg var der lidt omkørsel, så vi fik lige set Musikhuset og det gamle vandtårn, inden vi nåede færgelejet kl. 10.35

Sejlturen til Fanø tog 12 min. så der blev ikke tid til noget Storebælt Kaffe på den tur, kl. 11.05 kunne vi i Nordby tage vores guide Jan op i bussen. Jan var en rigtig Fannik i 5. generation, det var han vældig stolt af. Vi kørte videre syd på mod Rindby, her drejede vi mod stranden, som var fyldt med drage entusiaster, flest tyskere, og i den kommende weekend skulle der holdes et stævne i drageflyvning. Der var mange virkelig flotte og fantastiske drager i luften og Jan fortalte at en drage nemt kunne koste op til 3.500,- eur. Fint legetøj for mænd og hustruerne sad i læ af bilerne og drak kaffe. Det var noget af en live oplevelse og ikke kun i fjernsynet.

Det var nu blevet frokost og den var bestilt på Fanø Krogaard, to halve og en ostemad, det var rigtig fint og lige tilpas at køre videre på en time senere.

Videre til Sønderho og vi var der et kvarter senere, først var vi i kirke, som kunne rumme 700 mennesker, imponerende.  Steen fra bus to fortalte om kirken og om den fine akustik, der var i kirken, han kunne med nogenlunde normal stemme føring, høres i hele kirke uden højtaler.

Derefter gik vi en tur i Sønderho, hvor Jan fortalte om husene og hvem der boede i dem, og det var med øgenavne. Jeg tror alle havde øgenavne og det stammer fra den gang der ikke var vejnavne, det var nemmere, at smeden blev kaldt Per Smed, i stedet for Per Hansen. For hvem er Per Hansen, det vidste ingen.

Jan vidste virkelig meget om øen, dens beboer og bygninger. Han fortalte, at alle husene var bygget, så de lå med gavlene øst/vest og der var noget med farverne omkring vinduer og dørene, men jeg er ikke i stand til at genfortælle eller huske alle detaljerne.

Viggo Kampmann havde sommerhus i Sønderho, og i dag er det hans døtre der ejer - vist nok - 3 huse.

Jan fortalte meget mere, bl.a. har Fanø ca. 3500 beboer, men i ferieperioden er der mellem 50 – 60.000

Vores tur til Fanø var ved at være slut og vi fandt busserne for at køre til færgen, vi skulle sejle 15.10.

I Nordby fik vi Steen, altså guiden fra bus to, ombord i bussen, han var meget vidende om Esbjerg Havn.

Steen fortalte om fiskerihavnen, Isværket, Vindmølleskibet, Olieskibshavnen, badestrand, ø, og de 3 mænd, der blev til 4 da vi nærmere os dem.

Gennem det mondæne Sædding med de dyre villaer videre til Hjerting, hvor Steen sagde farvel og stod af bussen.

Jan der havde kørt med bus to gennem Esbjerg, kikkede også ind i vores bus for at sige farvel, og sagde han havde savnet os, vi var sådan nogle rare mennesker, meget bedre end dem i den anden bus, sagde han. Jeg har ham mistænkt for, han også kunne finde på at sige det samme i bus to.

Færdig med Esbjerg og Fanø satte vi kurs mod Varde, alt mens vi sang ”Livet er så let at leve” og ”Danmark nu blunder den lyse nat”, videre til Hodde Kro hvor aftensmaden ventede.

Ejnar forslog at man kunne leje en af de ”Grisehytter”, kroen havde til udlejning, nok meget til lystfiskere ved Varde Å.

Ejnar mente man kunne opleve en ny hyrdetime, da sengene var meget små og ikke ret højt til loftet, så man blev klemt godt sammen.

Vi var i god tid til aftensmaden så der blev tid til at nyde en glas vin eller øl, inden vi fik forloren hare med diverse tilbehør og is til dessert. Både hovedret og dessert var i stor målestok, så godt mætte drak vi lige en kop kaffe, inden vi satte kursen mod Brædstrup og køretiden var beregnet til fem kvarter, sagde Ejner.

Vi nåede lige at synge to sange, nemlig ”Under den hvide bro” og ”Der er et yndigt land”, før der blev ro i bussen. Jeg ved ikke om det var indtryk fra dagen eller maden der gav mætheden, men ro var der.

Vi kørte hjemad over Grindsted til Give og nord for Give, kørte vi på den nye Midtjyske Motorvej og senere Vestvejen til Uldum, hvorefter vi var på hjemlige veje.

Anne Marie takkede for en vellykket tur, godt vejr, gode guide, god chauffør (Ejner) og gode gæster.

Kl. 20.15 drejede vi ind på Bredesvej i Brædstrup, så også en stor tak til bestyrelsen for BSI, for forarbejdet til turen. Fin udflugt.

Sommerudflugt til Jesperhus.

BSI udflugt til Jesperhus Blomsterpark mandag den 19. juni 2017

Vi var alle 85 personer så klar og forventningsfulde til BSI’s udflugt til Jesperhus, vi mødte op på Bredesvej kl. 8, så da de to busser fra Vejle Turisttrafik kom, fandt alle sin plads i bussen. Vejret var rigtig behagelig til en udflugt, men det skulle vise sig, temperaturen steg i løbet af dagen, så det blev en varm dag til udflugten, men trods alt tørvejr hele dagen.
I bussen jeg befandt mig, startede vi med at synge ” Dagen i dag”, alt mens vi kørte over Sdr. Vissing, Ry og Låsby til den nye motorvej fra Århus til Herning. Vi kørte nord om Silkeborg, men der var ikke meget at se af byen, for de voldsomme udgravninger og imponerende bygningsværker gjorde udsyn umulig. Men flot var det, og vist den dyreste motorvej pr. meter, der er lavet i Danmark nogensinde.
Da vi kom til Rasteplads ”Rønkilde” holdt vi en halv times pause, hvor vi indtog vores medbragte kaffe og  bestyrelsen gav rundstykker og en lille en til halsen.
Det gik rask videre og vi kørte af motorvejen mod Bording og Bording Kirkeby, hvor vi fra bussen kunne se den flotte kirke.
Vi skulle videre til Hovedvej 13, og Anne Marie havde haft sine bekymringer med, at vi nok skulle køre forkert, og det gjorde vi så, da vi mødte et vejskilt til hovedvej 13, kørte bussen mod syd, vi skulle have været mod nord, så bussemanden gav lige en omgang på en passende vendeplads.
Finn ville gerne få tankerne væk fra den lille fadæse, så han foreslog at vi sang ”Den Danske Sang”  og så gik det ellers rask mod Viborg gennem det flade jyske hede landskab med masser af kartoffel marker, inden vi drejede af efter Skive.
Vi kom gennem Havredal, Frederiks og Grønhøj. De tre byer var kartoffel tyskernes område, da de i 1759 – 1765 tog imod tilbuddet fra kong Frederik den 5. om at opdyrke heden.  Man holdt bl.a. gudstjeneste i kirkerne på tysk frem til 1870.
Uafhængig af historien om Kartoffel tyskerne kunne Anne Marie, da vi kørte gennem Havredal, fortælle om Jylland største Sexshop, der lå lige op af landevejen. Og hun mente, at kunne se kunder i butikken.
Vi kørte forbi Kongenshus mindepark, som er en mindepark for Hedens opdyrkerer, mens vi kunne se de voldsomme store hede arealer. I parken ligger Frederik 5.s hotel som er bygget i 1913.
På grund af tidsnød droppede man turen i Dollerup Bakker, så det bliver måske en anden gang.
Kørte hastigt videre nordpå og kom til Skive med de 11 rundkørsler med Jacob Jensen’s  flotte skulpturere. De var fine i dagslys, men bør vist ses i nattelys, hvor de rigtig kommer til sin ret. Den første skulptur vi mødte var navngivet ”solen”.  Anne Marie havde læst på lektien, hun kunne navnet på alle skulpturerne. Flot.
Vi nåede til Rødding Hotel til rette tidspunkt kl. 11.30 og vi havde 1 time til at spise 2 stykker smørebrød og 1 stk. franskbrød med ost, samt høre krofatter fortælle om Rødding som årets landsby i 2012 (det var de meget stolte af) og om æble produktionen og dens opbygning, det var noget særlig for Rødding.
Derefter mod Mors gennem Balling, Oddense og over Salingsund broen til Jesperhus parken som er oprettet 1966.
Parken er meget flot og mange af os startede med en togtur rundt i hele området, det var behageligt, senere så vi Papegøjeshow og ellers nød parken, samt søgte lidt skygge, da solen rigtig havde fået magt.
Vi sluttede af med kaffe og kringle i Piratkroen, inden vi mødtes ved bussen for at køre til næste stop, som var til aftensmaden på Pårup Kro.
Finn ville synge igen, så det var godt vi havde Alice i vore bus, det blev ”Danmark nu bluner den lyse nat” og når vi nu var i gang mente Anne Marie vi skulle fortsætte med ” Jeg elske den brogede verden”
Da vi kørte gennem Skive viste temperaturen 29 gr. Puha
Efter 1½ times kørsel kom vi til Pårup Kro rettidig og maden var klar til os, Kalvesteg, ærter, majs, kartofler og sovs.  Desserten var Citronfromage.
Afgang fra Kroen kl 19.25 og sang i bussen ” Der er et yndig land” og ”Livet var så let at leve” med Alice som forsanger.
Hjemme på Bredesvej kl. 20.05 efter en dejlig dag sammen med en masse glade og hyggelige mennesker.

Peter Damgaard

Sommerudflugt med Brædstrup Senior Idræt (BSI).

Mandag den 6. juni 2016.

Godt 90 forventningsfulde deltagere drog af sted i to busser fra Bredesvej i Brædstrup.

I busserne var der fællessang, inden vi kom til første ophold ved rastepladsen Hylkedal. Her fik vi rundstykker til vores medbragte kaffe (og en lille en til halsen).

Så gik turen mod Rømø (129 km2, 647 indb. og en Rømødæmning på 9,2 km (åbnet i 1948)).

Ved naturcenter Tønnisgård fik hver bus en guide.

Vores bus kørte først til ”Nationalmuseets Kommandørgård”.

Den nuværende gård stammer fra 1748 og fortæller om den velstand, kommandørerne (hollandsk ord for kaptajn) bragte til Rømø. Vi fik et rigtigt godt indtryk af, hvordan de boede på dette tidspunkt.

Kommandørerne havde kommandoen på store hvalfangerbåde, som var på handelsrejser og lange hvaltogter i Nordatlanten – fortrinsvis på hollandske og tyske skibe.

Gården rummer usædvanligt gode eksempler på 1700-tallets detaljerede malerhåndværk (ikke mindst på loftet) og snedkerarbejde. Væggene er dækket af hollandske fliser, og inventaret er efter datidens normer meget fornemt.

I et af rummene er der et 12 meter lang Kaskelothvalskelet, der stammer fra én af de strandinger, der fandt sted på Rømø i 1990´erne.

Kommandørgården blev gennemgribende istandsat i 1998 takket være en donation af A.P. Møller og hustru Chastine McKinney Møllers fond til almene formål.

Tæt ved gården ligger Toftum Skole – én af Danmarks ældste og mindste skoler. Den var i anvendelse fra 1784 – 1874 og der kunne være op til 40 børn.

Skolen rummer forgang, brændselsrum og undervisningslokale.

Læreren var altid en gammel kommandør, og han blev betalt direkte af forældrene med både penge og naturalier.

Pigerne skulle efter tur gøre rent i klasseværelset, og drengene skulle medbringe brændsel og sørge for, at der var ild i bilæggerovnen. Desuden skulle læreren efter tur spise varm mad hos forældrene.

Så var det tid til vores frokost.

I Café Fru Dax i Lakolk Butikscenter spiste vi dejligt smørrebrød.

Derefter skiftede guiderne busser, og vores bus kørte til Rømø Kirke, Sankt Clemens Kirke (opkaldt efter sømændenes skytsengel).

Kirken er bygget omkring 1200 og udvidet meget i 1600-tallet og 1700-tallet.

Kirken rummer flere smukke kirkeskibe/votivskibe og 3 lysekroner, der er skænket af de søfarende.

Det mest særprægede i kirken er måske de 15 hatteknager, der hænger ned fra loftet. Flere af dem med ejermændenes initialer.

I 1800-tallet solgtes retten til at sætte sit navn på bestemte pladser på kirkebænkene. Det kan stadig ses flere steder. Pengene blev brugt til at vedligeholde kirken.

På kirkegården var vores guide fantastisk god til at fortælle de mange historier, der var knyttet til gravstederne. De fortællinger kan kun komme til sit fulde ret ved guidens store viden.

På kirkegården langs nordmuren er en enestående samling af karakteristiske gravsten over grønlandskommandørerne. De bragte selv stenene med hjem fra egnene omkring Rhinmundingen. Flere af stenene har en hel lille levnedsbeskrivelse om kaptajnen og hans familie.

På kirkegården er Peter Seebergs (1925 – 1999) gravsten.

Mærksfamilien stammer fra Rømø. Ved Mærsk McMøllers 100 års dag i 2013 markeredes det som en tak til ham og hans familie for stort generøsitet til øen – bl.a. Steinway-flygel til præstegården.

Så kørte vi tilbage til Lakolk Butikscenter, hvor vi kunne nyde kaffe eller en is.

Derefter gik turen nordpå til Hovborg Kro, hvor vi spiste Dansk Bøf (ca. 300 g) med bløde løg, hvide kartofler og flødesauce. Til dessert fik vi fløderand og friske frugter.

Kl. 20 var vi igen tilbage til Brædstrup.

Der skal lyde en stor tak til bestyrelsen i BSI for en veltilrettelagt og meget spændende udflugt.

Poul Erik Holm

Langeland 2015

Se flere billeder på vores fotoside

BSI Udflugt til Langeland den 15. juni 2015
Vejret var perfekt til udflugten og alle tilmeldte 93 deltagere var tidlig oppe og stod på Bredesvej lidt i otte, så de to busser fra hhv. Vejle Turistfart og Egeskov Turistfart startede præcis klokken otte. Stemningen var høj, hvis man skal vurderer det efter snakken i bussen og en morgensang var også lige på sin plads. Forventningen var høj, Anne Marie var guide i vores bus og hun havde virkelig sat sig ind i sagerne, og samtidig vidste vi, at personale fra SuperBrugsen havde været tidlig oppe og smurt 100 rundstykker, som vi blev trakteret med på Kildebjerg Rasteplads, de blev fortæret sammen med vores medbragte kaffe.
Vi kørte videre mod Tåsinge, hvor vi fik en fin rundtur omkring Troense og Valdemar Slot, vores chauffør var meget godt kendt i området, så han brugte mange smutveje, vi så sikkert noget, ikke alle ser på en udflugt.
Videre gik det over broerne og Siø inden vi kom til Rudkøbing, også her blev vi kørt på rundvisning og så bl.a. hvor Langeland Festivalen bliver holdt og vores chauffør fortalte, at de ansatte på Jobcentret i Rudkøbing sover hele dagen, da der ingen job er at få på Langeland.
Formiddagen gik med masser af indtryk og vi nærmede os frokost, så vi kørte sydpå og kom til Humble, hvor kroen stod klar med frokosten, som bestod af 2 stykker smørrebrød og en ostemad. Det mættede godt, så vi var klar til næste stop, hvor vi skulle se Koldkrigsmuseet Langelandsfortet. Det var rigtig spændende at gå rundt på området og se hvordan en lille verden til beskyttelse af landet i krigstilfælde var struktureret. Vi havde to timer på egen hånd, men kunne sagtens have brugt mere tid. Man kunne gå ned i en ubåd og fornemme den begrænsede plads besætningen har måttet leve under, se hvordan en kanonbunker fungerede, eller se en sovesal i Operationsbunkeren, hvor 11 mand sov i et lille rum langt under jorden
Da vi var ”færdige” med at se området, kørte vi gennem det kønne landskab nordpå, forbi Tranekær Slot videre til Lohals og undervejs fortalte Anne Marie om alle de kendte der bor på øen og også en del lokale Brædstrup borgere har sommerhus her. Vi gjorde holdt på havnen i Lohals, her blev der tid til en pause, så nogle fik sig en tår kaffe, mens andre måtte have en stor is.
Fyldt med en masse indtryk, vente vi næsen hjemad, så efter vi nåede Rudkøbing, kørte vi over broerne igen og kom til Svendborg, hvor vi ramte motorvejen og så gik det bare glat igennem til Lillebæltsbroen uden kø kørsel. Vi nåede Hejse Kro ved Fredericia, hvor aftensmaden ventede. Vi fik en dejlig velsmagende Skinkesnitsel og Hjemmelavet islagkage.
Godt forsynet, mætte og tætte fandt vi vores plads i bussen og nåede Brædstrup kl. ca. 20.30
En rigtig fint dag og udflugt, som bestyrelsen fortjener meget ros for.

Forfatter: Peter Damgaard

Udflugt til Samsø 2014.

Se flere billeder på vores fotoside.

Samsø.

Mandag den 16. juni kl. 8.00 drog godt 70 personer fra BSI i en dobbeltdækker på tur mod Samsø.

Selv om der var skrevet forkert tidspunkt og afgangssted i avisen, så kom alle med, da udvalget i forbindelse med gymnastikken om fredagen havde orienteret om fejlen.

For at lade rigtig op til besøget på øen, sang vi ”På Samsø var en pige…”.

På færgen fra Hou mod Samsø blev der spist rundstykker til den medbragte kaffe.

I Sælvig blev vi modtaget af vores guide, Jakob Hvitnov. Han fulgte os under hele turen.

Jakob var en ung, frisk og meget inspirerende guide, der havde stort kendskab til Samsø.

Første stop på turen var Onsbjerg Kirke ”Hellig Kors Kirke” fra slutningen af 1200-tallet. Det fornemste stykke kirkekunst, Samsø ejer, er et 27 cm højt, forgyldt metalkrucifiks fra omkring år 1200. Krucifikset i Onsbjerg Kirke er en kopi af det oprindelige.

Turen fortsatte over Pillemark og Kolby til Vesborg Fyr, der er opført i 1858. Fra tårnet er der god udsigt mod Fyn, Sjælland og Jylland.

Derefter kørte vi forbi Brattingsborg Gods. Fra vejen kunne vi dog kun se tårnet.

Bussen kørte så til Ballen, hvor vi skulle nyde vores frokost i ”Dokken”.

Et hyggeligt spisested med udsigt over vandet.

I Ballen var der mulighed for at se ”Dirch Passer Bussen”, der havde en hovedrolle i filmen ”Bussen” fra 1963.

Indtil 1969 blev bussen anvendt som ø-bus. Nu bruges den som turistbus.

Inden turen gik nordpå var der tid til lidt shopping bl.a. i Den Gamle Købmandsgård, hvor flere lod sig friste til at købe en flaske med ”Samsø Solbær Snaps”, der skulle være god til ”de søde stunder i livet”.

På turen mod nord fortalte vores guide en hel del om forholdet mellem Nord- og Sydsamsø.

Nordsamsø er udnævnt som national seværdighed og er dermed optaget på listen over attraktioner, der har ret til at bruge det brune Johanneskors.

Vi kørte forbi Kanhave Kanalen på vejen til Langør.

Kanalen blev gravet i vikingetid og var en smutvej for skibene.

Turen fortsatte nordpå til Ballebjerg, hvor der blev taget fællesfoto på øens højeste punkt. Ballebjerg er beliggende 64 m.o.h. Fællesbilledet og andre billeder fra turen kan ses på hjemmesiden under ”Fotoalbum”.

I Nordby steg vi af bussen ved Klokketårnet:

Årets højdepunkt i Nordby er ”Sommer i By”, som afholdes første søndag efter Pinse.

Derefter var der fri til at se gadekæret med de mange flotte huse, besøge Samsø Bryghus (her kunne man smage og købe Samsøs specielle ølmærker) eller bare nyde en is!

Så sagde vi farvel til guiden og kørte mod Sælvig igen.

Om bord på færgen spise vi aftensmad, og vi var tilbage i Brædstrup kl. 20.00.

Der skal lyde en stor tak til udvalget for en meget flot tilrettelagt tur, hvor der også var god tid de forskellige steder – og der var også sørget for rigtig godt vejr hele dagen!

Samsø er mest kendt for:

Samsøkartofler.

Dyrkning af frugt og grønt (meget økologisk).

Samsøs Syltefabrik med bl.a. Rødbeder.

Samsøfestival, der i år kunne fejre 25 års jubilæum.

Samsø blev i 1997 udnævnt til ”Vedvarende Energi Ø” og blev selvforsynende med el i 2001.

Facts om Samsø:

Areal: 114 km2

Største by: Tranebjerg.

Indbyggere: 3889.

Længde: 28 km og bredeste sted: 7 km.

Smalleste sted: 600 m.

Samlet kyststrækning: 120 km.

Højeste punkt: Ballebjerg 64 m.

Antal lyskryds: 0

Antal rundkørsler: 0

Antal landsbyer: 22.

Poul Erik Holm.

Vandretur til Høgdal 2014.

Se flere billeder på vores fotoside.

Udflugt til Høgdal

Den 25.8. gik vandreturen til Høgdal ved Salten Skov med deltagelse af ca. 55 personer.

Da vi ankom til Høgdal blev vi budt velkommen af museumsleder Hanne Buch, hvorefter vi gik en lille tur i området, der var meget kuperet og varieret med gamle træer og marker. Under turen fik vi rundstykker og en lille en til halsen til vores medbragte kaffe.

Tilbage ved Høgdal , der er en firlænget gård,  blev vi bænket rundt på gårdspladsen og Hanne Buch fortalte levende om den familie, der havde ejet gården frem til ca. 1970. Se evt. mere om Høgdal på www.Hogdal.dk.

Den sidste generation var brødrene Jens og Peder, der var ugift og levede meget spartansk. De levede af skovbrug, fremstilling af træsko og så lånte de penge ud til dem, som ikke kunne låne i banken.

Efter en god fortælling, var det tid til at kikke lidt nærmere på bygningerne og hvad de indeholdt. Så blev det tid at spiste vores medbragte madpakke og der blev serveret kaffe og kage.

Herefter fortalte og viste Hanne, hvordan de lavede træsko og reb.  Rebet ville sno sig, så det skulle strækkes med en gang tovtrækning – damer mod herrer. Der var også tid til at prøve at gå på stylter. Se Ellas billeder i fotoalbum.

Man kunne stadig gå rundt og kikke på forholdene, men ellers var tiden kommet til at vende næsen hjemad igen efter en rigtig god tur.